25 let s Vámi

Fulltextové vyhledávání
  • Technický rádce

Technický rádce

ZNAČENÍ PNEUMATIK

Písmena, čísla, symboly - jsou vám všechny jasné?

Značení pneumatik se skládá z písmen a čísel. Je univerzální a dodržují jej všichni výrobci pneumatik na celém světě. 

Příklad: 

195/55 R16 87V

  • 195 - šířka pneumatiky v mm
  • 55 - profilové číslo pneumatiky (poměr výšky a šířky pneumatiky vyjádřený v procentech)
  • - konstrukce pneumatiky (R - radiální, D - diagonální)
  • 16 - průměr kola v palcích (16")
  • 87 - index nosnosti - označení pro max. zatížení jedné pneumatiky
  • - index rychlosti - udává max. povolenou konstrukční rychlost při max. zatížení pneumatiky


Index nosnosti (LI)

Symbol označující maximální zátěž v kg.

L.I.kgL.I.kgL.I.kgL.I.kgL.I.kgL.I.kg
1977,55019081462112112014327251746700
20805119582475113115014428001756900
2182,55220083487114118014529001767100
22855320684500115121514630001777300
2387,55421285515116125014730751787500
24905521886530117128514831501797750
2592,55622487545118132014932501808000
26955723088560119136015033501818250
2797,55823689580120140015134501828500
281005924390600121145015235501838750
291036025091615122150015336501849000
301066125792630123155015437501859250
311096226593650124160015538751869500
321126327294670125165015640001879750
3311564280956901261700157412518810000
3411865290967101271750158425018910300
3512166300977301281800159437519010600
3612567307987501291850160450019110900
3712868315997751301900161462519211200
38132693251008001311950162475019311500
39136703351018251322000163487519411800
40140713451028501332060164500019512150
41145723551038751342120165515019612500
42150733651049001352180166530019712850
43155743751059251362240167545019813200
44160753871069501372300168560019913600
45165764001079751382360169580020014000
461707741210810001392430170600020114500
471757842510910301402500171615020215000
481807943711010601412575172630020315500
491858045011110901422650173650020416000

Index rychlosti 

Symbol označující maximální rychlost v km/h.

IndexA1A2A3A4A5A6A7A8BCDEFGJ
km/h510152025303540506065708090100
IndexKLMNPQRSTHVWYZ
km/h110120130140150160170180190210240270300> 240

Další symboly používané při značení pneumatik

  • 3PMSF - zimní symbol - sněhová vločka s třemi vrcholy hory
  • 4x4 - pneumatiky určené pro pohon 4x4
  • BLT - černé písmo na bočnici
  • C - pneumatiky pro užitkové (lehké nákladní) vozy
  • CP – pneumatiky pro karavany
  • CS – samozacelující pneumatiky
  • CSi – technologie pro snížení hluku pneumatiky
  • CSR – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • DSSTEMT – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • DT, DT1 - jiný dezén z hlediska možnosti spárování nebo drážkování
  • - optimalizovaný valivý odpor
  • FPFR - pneumatiky s ochranou ráfku
  • HRS – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
  • LHD – pneumatika pro auta s levostranným řízením
  • M+S - zimní a celoroční pneumatiky
  • MFS - pneumatiky s ochranou ráfku
  • NST – systém potlačení hluku
  • OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
  • OWL - bílý obrys / kontura nápisu na bočnici
  • PNCS - systém potlačení hluku do interiéru
  • PS - samozacelující pneu
  • PR - počet pláten
  • RBRBLRBT – černý nápis na bočnici
  • RFREINF - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
  • RFT, ROFRSC – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • RHD – pneumatika pro auta s pravostranným řízením
  • RPB - pneumatiky s ochranou ráfku
  • Run FlatR/F – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • RWRWL - vystouplý bílý nápis na bočnici
  • RY – žlutý nápis na bočnici
  • S1 - snížený valivý odpor
  • SA, SCT - systém potlačení hluku
  • SG, SS – samozacelující pneumatiky
  • SSR – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • SW – úzký bílý pruh na bočnici
  • UHP - vysoce výkonné pneumatiky
  • ULW – pneumatiky s ultralehkou konstrukcí
  • WL - bílý nápis na bočnici
  • XL - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
  • XL+ - zesílené pneu s ještě vyšší nosností než samotné XL
  • XRPZPZPS – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • ZR - označuje speciální konstrukci pneumatiky určenou pro rychlosti nad 240km/h

Homologační značky pneumatik

Homologace pneumatik je úřední ověření vlastností pneumatik a zajišťuje, že dané pneumatiky splňují bezpečnostní a technické standardy pro použití. Pro konkrétní model vozidla znamenají homologované pneumatiky nejlepší výkonovládání bezpečnost. Homologované pneumatiky lze ale bez problémů použít i na vozy jiných značek, než pro které byly homologovány.

  • **1 - BMW
  • - Toyota
  • A6A - Aston Martin Vantage
  • A7AA8A - Aston Martin
  • ALP - BMW Alpina
  • AM4AM8AM9AMPAMSAMVAMX - Aston Martin
  • AOAO2AOE - Audi
  • ARARR - Alfa Romeo
  • BB1BCBL - Bentley
  • C+ - Volkswagen elektrické vozy
  • C1 - Chrysler
  • DA - Dacia
  • - Ferrari
  • FI - Fiat
  • FI JE - Fiat Jeep
  • FOFO1FO2 - Ford
  • GOE - Hyundai Genesis
  • HN - Hyundai
  • HO - Honda
  • HP - Pagani Huayra
  • J - Jaguar
  • JE - Jeep
  • JLR - Jaguar Land Rover
  • JRS - Jaguar XKR-S
  • K1K2K3 - Ferrari
  • - Lamborghini
  • LR - Land Rover
  • LS - Lotus Exige S
  • LTS - Lotus
  • M3 - BMW M3
  • MB1 - Mercedes
  • MCMC1 - Mc Laren
  • ME2 - Dallara
  • MGT - Maserati
  • MO - Mercedes
  • MO1MO1B - Mercedes AMG
  • MOEMO-S - Mercedes
  • MO-V - Mercedes dodávky a pick-up
  • N0N1N2N3N4NA0ND0NF0 - Porsche
  • NINR1 - Nissan
  • OE - Škoda
  • OP1 - Opel
  • PO1 - Porsche dodatečná specifikace
  • POL - Polestar 2
  • RERE2 - Renault
  • RO1RO2 - Audi Quatro
  • SK - Škoda
  • T0T1 - Tesla
  • TO - Toyota
  • TPC - Cadilac
  • VOL - Volvo
  • VW - Volkswagen

DOT kód - označení roku výroby pneumatiky

Kromě výše uvedených symbolů, které na pneumatikách mohou být, na pneumatikách najdete i označení DOT, ve kterém je „schovaný“ týden a rok výroby pneumatiky. Za kódem DOT se jedná o poslední čtyřčíslí, kde první dvojčíslí značí týden v roce a druhé dvojčíslí rok výroby pneumatiky.

Pokud tedy na pneumatice najdete například označení DOT 2523, znamená to, že tato pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2023.

Na našem eshopu používáme pro označení pneumatik staršího data výroby zjednodušeného označení symbolem DOT a dvojčíslím, které udává rok výroby pneumatiky. Pokud je tedy u pneumatiky uvedeno např. DOT19, znamená to, že byla vyrobena v roce 2019.

Je datum výroby pneumatiky důležité?

Při výrobě pneumatik je běžné, že se letní pneumatiky vyrábějí už napodzim. Samotná výroba sice trvá jen několik málo hodin, ale cesta od výrobce k zákazníkovi je podstatně delší. Proto se do směsí na výrobu pneumatik přidávají speciální činidla s postupným uvolňováním, která zajistí průběžnou ochranu pneumatik po řadu let a při správném skladování zůstávají pneumatiky díky nim prakticky jako nové.

Proč je DOT na bočnici uvedeno?

DOT na bočnici pneumatik není kvůli tomu, aby si zákazník nekoupil "prošlou" pneumatiku jako je to třeba u mléka. Označení slouží především výrobcům, kteří díky tomu dokáží sledovat jednotlivé šarže svých pneumatik a dohledat například to, jaká směs byla při výrobě pneumatiky použita.

Jak dlouho je pneumatika "nová"? Jak rychle stárne pneumatika?

Zákazníci obvykle chtějí pneumatiky co "nejmladší", ale rok výroby není pro kvalitu pneumatiky až tak rozhodující, protože záleží i na způsobu skladování pneumatik. Výrobci i dobří prodejci skladují pneumatiky v odpovídajících podmínkách a pneumatiky pak začínají skutečně "stárnout" až obutím na vozidlo a jejich používáním.

Lze říct, že při právném skladování má pneumatika prvních 5 let prakticky stejné vlastnosti jako ta, která byla právě vyrobena. A i po uplynutí této doby se ještě dalších 5 let můžete spolehnout na špičkovou kvalitu jízdy.

Opotřebení pneumatik

Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm. Doporučená minimální hlouka dezénu pro zimní pneumatiky je 4 mm. 

Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje je ich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.

Poškození pneumatik

Poškození pneumatik Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách vlivem deformační práce pláště zvýší. Toto je normální fyzikální jev, proto tlak nesmí být za žádných okolností upravován. 

Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik. 

Taktéž podhušťování příp. přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu. 

Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat. 

Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".

Tabulka doporučené šířky ráfku dle rozměru pneumatiky ke stažení níže

Soubory ke stažení

+420 603 343 606

info@pneu-bednarek.cz

Created by ARSY line.